Museimonter med drottning kristnas kröningsmantel och med texter i högerkant där det står årets pedagogiska pris 2019 och kulturarvspriset 2020

Från publikrekord till pandemi

Livrustkammaren är ju väldigt aktiva och uppmärksammade för sitt arbete i sociala medier, och var redan innan pandemin bröt ut. Hur mycket är du delaktig i det arbetet och vad är hemligheten bakom succén?

– Vi vill vara där besökarna är - fysiskt såväl som digitalt, säger Malin Grundberg, museichef på Livrustkammaren. 

Sedan 2012 är Malin Grundberg chef för Livrustkammaren, museet för Sveriges kungliga historia, ett av de äldsta och även mest välbesökta museerna i Sverige. Malin är filosofie doktor i historia och i de anrika gamla källarvalven på Stockholms slott arbetar Malin tillsammans med ett tjugotal medarbetare. Nu går 2020 går mot sitt slut. Ett märkligt och annorlunda år med pandemin som betydde nya utmaningar och stängning av museet i omgångar. Men också ett tillfälle till omställning till att nå publiken digitalt – och att fortsätta göra museet relevant, gärna med humor som vapen.

Hur ser du tillbaka på året?

– Besöksmässigt var 2019 och början av 2020 ett av de bästa i museets historia. Vi hade precis öppnat en ny basutställning som lockade massor av besökare. Besökstillströmningen minskade dock dramatiskt på grund av pandemin under året. Men å andra sidan ökade och utvecklade vi vårt digitala erbjudande.

– Men året har inte bara betytt minskat antal fysiska besökare. Livrustkammare har tilldelats inte mindre än tre priser för vår verksamhet. Vi fick tredje pris för bästa bemötande när stockholmarnas favoritmuseum utsågs av Evimetrix, vi fick Årets pedagogiska pris 2019 och dessutom Svenskt kulturarvs fina Kulturarvspris 2020 bland annat för insatser inom sociala medier, digitalisering och den nya basutställningen.

– Under hösten öppnade vi ytterligare delar av vår basutställning. En film om Livrustkammarens historia som visas i vår hörsal samt ett mycket efterlängtat och efterfrågat rum för barn – Lilla Rustkammaren. Dessutom öppnade vi en utställning om hur man gör en rustning, Mästarprovet.

Ni ställde om snabbt till att förhålla er till de nya restriktionerna och att även arbeta mer digitalt. Vad var din strategi att hantera de nya förutsättningarna?

– Livrustkammaren har länge arbetat med att bedriva museipedagogik i sociala medier, som ett komplement till verksamheten i våra lokaler. Under våren utvecklade vi det erbjudandet och började att producera allt mer rörligt material. Intendenter och museivärdar tog sig alla an den utmaning som det stängda museet innebar och bidrog till att vi fortsatt kunde nå ut till vår publik i digital form. Även programverksamheten blev digital, med visningar och föredrag online. Temat för hösten var kungliga kvinnor och två helt digitala drottningfestivaler arrangerades, om Lovisa Ulrika och Drottning Kristina, tillsammans med många andra institutioner. Det visade sig att vår publik inte bara var intresserade av korta inlägg i sociala medier, utan även de mer fördjupande erbjudandena som snabbt blev utsålda.

Livrustkammaren är ju väldigt aktiva och mycket uppmärksammade för sitt arbete i sociala medier, och var redan innan pandemin bröt ut. Hur mycket är du delaktig i det arbetet och vad är hemligheten bakom succén?

– Vår devis var redan tidigare att vi vill vara där besökarna är, inte bara fysiskt utan också digitalt. Livrustkammaren har flera engagerade intendenter som under flera år arbetat med att nå ut i sociala medier på ett sätt som skapar mycket uppmärksamhet och ger oss fler följare. De är verkligen duktiga på att sätta in den kungliga historien i ett dagsaktuellt sammanhang. På så sätt kan vi avdramatisera den, ibland kanske, lite högtidliga kungliga historien och göra den relevant och intressant för fler. Gärna med humor som vapen.

Vad är det som gör Livrustkammaren intressant att besöka? Är kungligheter roligare än oss andra människor?

– Jag tycker faktiskt att Livrustkammaren är Sveriges finaste museum! Vår samling av kungliga kläder, rustningar, vapen och vagnar berättar om den svenska kungliga historien från Gustav Vasa till idag på ett sätt som inget annat museum kan. Även om kungligheterna inte är roligare än andra så har de i alla fall omgärdat sig med betydligt mer spektakulära och glammiga föremål än de flesta av oss andra. Det känns enormt häftigt att kunna visa de föremålen här i museet.

Som historiker ser du antagligen denna oroliga tid i ett annat perspektiv med katastrofer och svåra händelser genom århundraden tillbaka. Hur reflekterar du över det?

– Museer står för stabilitet och långsiktighet. Livrustkammarens samlingar har klarat sig igenom många krig och kriser och är tack vare det världsunika. Att inte ha kunnat hålla öppet för allmänheten i så stor utsträckning under 2020 är naturligtvis jättetråkigt, men samtidigt så kommer museet att finnas kvar, troligen i flera hundra år till. Genom det digitala arbetet når vi ändå ut till alla dem som faktiskt är intresserade av kultur och historia, även om de inte just nu kan besöka något museum.

Nu är det snart jul och ett nytt år kommer. Det är många som längtar till museerna och kulturupplevelser på riktigt. Vad händer på Livrustkammaren nästa år?

– Under 2021 kommer vi att fortsätta att utveckla vårt digitala utbud, både när det gäller visningar och föredrag och dessutom fortsätter vi med allt vi gör i sociala medier. Under året lanseras också
Livrustkammarens nya hemsida som kommer att ge en helt ny inramning till museet på webben. Bakom kulisserna förbereder vi dessutom en omgörning av vår vagnhall, där en ny monter om en kunglig kröning görs och där vi dessutom kommer att ställa ut ett helt nytt föremål – en lekvagn som tillhört Gustav III. Vårt nya rum för barn, Lilla Rustkammaren, kommer med stor sannolikhet att locka familjer till oss så snart vi öppnar igen och rustningsutställningen Mästarprovet väntar också på att få besökas igen.

– I höst planerar vi att öppna en större tillfällig utställning med mangatema – Manga Royal. Där låter vi dräkter, rustningar och föremål ur vår egen samling komma till liv genom nygjorda mangaillustrationer. Det blir ett helt nytt grepp som vi hoppas ska locka många nya besökare till Livrustkammaren.

Fyra snabba med museichefen!

Favoritföremål på Livrustkammaren?
– Erik XIV:s kröningsmantel från 1561 – hänförande vacker och buren av en mycket spännande historisk person.

Din favoritepok?
– Vasatiden

En av de mest speciella saker du fått uppleva som museichef?
– Det var när jag i höstas fick gå ner i Gustav Vasas gravkammare i Uppsala domkyrka, i samband med en stenrenovering. Det var otroligt mäktigt.

Drömutställning på Livrustkammaren?
– Just nu är drömutställningen den kommande Manga Royal. Det ska bli så häftigt att se de historiska kungliga kläderna tillsammans med mangaillustrationerna. Annars ser jag fram emot att göra en stor maffig dräktutställning med mycket glitter och glamour, det var några år sedan sist.  Jag älskar våra egna samlingar, där det finns så mycket att ösa ur.