Pressbilder
Välkommen att ladda ner bilder för publicering. De flesta bilder på föremål från samlingarna är licensierade med CC BY vilket innebär att de är fria att använda, under förutsättning att upphovsman och/eller Livrustkammaren anges i samband med bildens publicering.
Ladda ner bild
Välj under respektive bild vilken bildstorlek du vill ladda ner. När du klickar på vald storlek kommer bilden öppnas i ett nytt fönster, för att ladda ner bilden behöver därefter högerklicka. Välj sedan "ladda ner bild" och spara ner bilden där du önskar.
Frågor om pressbilder
Om du inte hittar en pressbild som du söker kan du kontakta pressansvarig på: maria.rosen@shm.se
Frågor om föremålsbilder
Om du har frågor om föremålsbilder kan du mejla till bilder@shm.se.
Frågor om föremålsbilder
Om du har frågor om föremålsbilder kan du mejla till bilder@shm.se.
Teknisk support
Har du problem med att ladda ner en bild? Kontakta supporten på: webb@livrustkammaren.se
En visning genom Sveriges kungliga historia
Fotograf: Erik Lernestål
Spöket Laban i slottet Gomorronsol - välkommen till pressvisning den 29/4
Drottning Katarina Jagellonica – INGEN UTOM DÖDEN - en monolog i Livrustkammaren.
Katarinor i symbios
Fotograf: David Torell
Temabild i symbois. Till höger del av porträtt av drottning Katarina Jagellonica. Konstnär Lucas Cranach den yngre, 1550-tal. Till vänster Eva Mattsson som drottning Kataraina. Visuell design Mattias Frisk.
Krage / drottning Katarinas dräkt
Fotograf: David Torell
Detaljer från replika av drottning Katarinas dräkt med 2100 handbroderade pärlor
Bröllopsdräkt, Gustav (III)
Fotograf: Göran Schmidt
Gustavs bröllopsdräkt, en habit à la francaise, sydd av ett pärlemorskimrande slivertyg med applikationsbrodri av blå metallfolie, guldpaljetter och guldtråd.
Gustav IIII:s bevarade kläder från maskeradbalen
Fotograf: Erik Lernestål
Den 16 mars 1792 blev kungen skjuten på Operan under en maskeradbal. Han träffades i ryggen. Skadan var inte omedelbart dödande. Kungen avled först den 29 mars.
Gustav III:s bevarade kläder från maskeradbalen
Gustav III:s från maskeradbalen 1792 med hatt, mask, svart kappa, jacka, och trikåbyxor.
Inbjudan till pressfrukost och visning 12 mars 9.30 i "MAKTSPEL - ett kostymdrama i Livrustkammaren"
Ett av få bevarade 1500-talsplagg - Erik Stures dräkt buren vid Sturemorden
Fotograf: Nationalmuseum
Erik Sture är förmodligen 19 år på detta porträtt i iförd de kläder som han två år senare kom att bära vid Sturemorden. Den unika dräkten som visas i utställningen är ett av få bevarade 1500-talsplagg. Den förvaras tillsammans med dräkten från fadern och den äldre brodern i Uppsala domkyrka. Dräkten är typisk för modet vid 1500-talets mitt. En reproduktion av porträttet visas i utställningen.
Erik XIV:s friarporträtt till Elisabet I av England
Fotograf: Nationalmuseum
Erik XIV är här avbildad vid tiden för kröningen och porträttet skickades förmodligen till Elisabet I av England. Den förhoppningsfulle friaren presenterar sig som en modemedveten och maskulin furste klädd i en stel guldbroderad sammetsdräkt av senaste spanskt snitt, med blygdkapsel och åtsmitande silkesstrumpbyxor. Benen var ett tecken på manlig styrka – därav uttrycket ”spänna vaderna”.
1500-talsregenten Erik XIV av Sverige
Fotograf: Nationalmuseum
ERIK XIV (1533–1578), kung av Sverige. Äldste son och arvtagare till Gustav Vasa.
Detalj av Erik XIV:s rustning
Fotograf: Erik Lernestål
Kung Erik XIV:s rustning är ett av Livrustkammarens mest spektakulära föremål. Den är översållad med bilder som anspelar på kampen om Östersjön och hans kommande seger över Danmark. Mytologiska figurer, fjättrade fångar, stridsscener och trofégrupper blandas med symboler för Sveriges rike och släkten Vasa. Rustningen är dekorerad av guldsmeden Eliseus Libaerts i Antwerpen.
Elisbet I, kröningsporträtt
Fotograf: ©National Portrait Gallery, London
Elisabet I:s kröningsporträtt framställer drottningen i en idealiserad dager. Kröningsdräkten av guld- och silvertyg hade varit halvsystern Maria I:s, men livet syddes om till Elisabet för att framhäva hennes figur. Kronan, spiran och äpplet symboliserar hennes kungliga värdighet. Kopia av okänd konstnär från ca 1600. Olja på duk. © National Portrait Gallery, London. Reproduktion.