Livrustkammaren får Årets pedagogiska pris för sociala medier
Under måndagen delades Årets pedagogiska pris 2019 ut till Livrustkammaren - museet om Sveriges kungliga historia - för sitt arbete inom sociala medier. Priset delades ut av den ideella museiföreningen FUISM.
- Vi är oerhört glada och stolta över att ha vunnit just Årets pedagogiska pris för vårt arbete i sociala medier. Det visar precis hur vi ser på det vi gör i sociala medier – som ett sätt att bedriva museipedagogik och lärande på. Genom Instagram och Facebook når vi ut i hela landet och till dem som annars inte kan komma till oss, något som är särskilt viktigt i dessa tider. Vi är roliga och aktuella, men alltid med en koppling till den svenska kungliga historien och våra fantastiska museiföremål. Vi lockar till ny kunskap på ett lättsamt sätt. Nu hoppas jag att ännu fler ska följa oss på sociala medier, ta del av våra digitala erbjudanden och komma och besöka oss i museet, säger Malin Grundberg, museichef på Livrustkammaren.
Föreningen FUISM verkar för en pedagogisk utveckling i svenska museer och är öppen för alla som arbetar med pedagogik och lärande på svenska museer och andra kulturinstitutioner.
Livrustkammaren fick Årets pedagogiska pris med motiveringen :
” Med humor som metod når Livrustkammarens sociala medier ut brett och har både vidgat sin publik och sänkt trösklarna till historien. Genom att kommentera samtiden görs det förflutna dagsaktuellt samtidigt som de egna samlingarna synliggörs. Allt med syfte att skapa ett intresse för historia hos besökaren.”
Livrustkammaren startade sitt arbete med sociala medier 2010, och har sedan man kontinuerligt började använda plattformarna som en pedagogisk arena med ett humoristiskt tilltal, vuxit och rönt uppmärksamhet på olika håll. Pedagogerna som jobbar med kanalerna är flitigt anlitade föreläsare om sociala medier, och Livrustkammaren nämns ofta som ett framgångsexempel i sammanhanget. I sociala medier vill museet vara ”Din historiebästis” och man kommunicerar aktivt och initierat med sina följare. I dag har Livrustkammaren över 60 000 följare på Facebook och drygt 50 000 på Instagram.