Pressinbjudan: Ny utställning! Teaterkungen. Prakten, makten och teaterkostymerna på Gustav III:s tid
Utställningen tar sin början med Gustav III:s magnifika silverskimrande kröningsdräkt och berättar om 1700-talets blomstrande kungliga kulturliv; musiken, politiken, dansen, artisterna, storslagna utomhusspektakel, hovliv och tornerspel och slutar med en kostym från Verdis Opera Maskeradbalen. I den vävs fakta och fiktion samman i en final värdig en Teaterkung.
- Detta är Livrustkammarens största satsning på en tillfällig utställning på flera år. Vi visar en hel rad färgstarka och fantasifulla teaterdräkter som i en del fall aldrig tidigare varit utställda. Utställningens scenografi är suggestiv och vacker och bidrar till upplevelsen av magi. Genom samarbetet med Kungliga Operan har vi fått möjlighet att också visa dräkter från Operans arkiv som tillsammans med Livrustkammarens föremål skapar en fantastisk helhetssupplevelse, säger Malin Grundberg, museichef vid Livrustkammaren.
Teaterkungen är en kulturhistorisk utställning om teaterns betydelse och roll under den gustavianska tiden, då kungamakten stod i centrum, både bokstavligen och bildligt. Teatern blev en spelplats för Gustav III:s maktmanifestationer.
Teaterkung extra allt
Den gustavianska epoken är känd som en guldålder vad gäller ett rikt kulturliv och en levande teaterscen. Som kung blev Gustav III drivkraften i en dynamisk teaterverksamhet som han själv bekostade. Han ärvde passionen för teatern från sin mor Lovisa Ulrika som hade ett starkt kulturellt engagemang.
Gustav III var en skicklig yrkesman inom teaterns område. Han agerade både regissör, pjäsförfattare och kostymskapare, skrev libretton, bestämde dekor och stod själv på scen i unga år. Flera av hans pjäser handlade om de kungar han beundrade mest som Gustav Vasa och Gustav II Adolf.
Gustav III visste också att utnyttja scenen som politiskt verktyg. På Kungliga Operan, som grundades av kungen 1773, sattes historiserande och kungaglorifierande verk upp och på slotten och i dess omgivningar uppfördes festligheter i form av dramatiserade riddarlekar och rollspel där makteliten och de kungliga själva spelade huvudrollerna.
Unika teaterkostymer
I centrum för utställningen Teaterkungen står ett femtiotal teaterdräkter och operakostymer ur Livrustkammarens och Operans samlingar, men även arkivalier, målningar och annan teaterrekvisita visas.
Livrustkammarens föremål kommer framför allt från en samling teaterdräkter som ingått i kostymförrådet för den nu försvunna hovteatern på Rosersbergs slott, varav många tidigare använts under Gustav III:s tid. Inför utställningen har ett omfattande konserveringsarbete genomförts med många av teaterdräkterna.
Av Operans bevarade 1700-talskostymer är många modedräkter, vilka sedan de blivit omoderna omvandlats till teaterdräkter.
- Vi är stolta över vår internationellt unika samling som vi nu kan visa upp för allmänheten. I år fyller Kungliga Operan 250 år och då vill vi passa på att ge så många som möjligt chansen att se våra skatter, både de som finns inne i Operahuset och de som vi nu visar genom samarbetet med Livrustkammaren, säger Kungliga Operans vd Fredrik Lindgren.
Operan som prestigefull mötesplats
I slutet av 1700-talet upplevde Stockholm en riktig teaterboom och Kungliga Operan tillhörde toppskiktet av operascener i Europa. Det kungliga hovet hade teater på veckoschemat. Operan var en av de mest prestigefulla mötesplatserna för både kultur, social kontroll och representation.
Den gustavianska operan var en upplevelse lika mycket för ögat som för örat. Operan var känd för sina påkostade kostymer och skulle genom sina paljetter, silverspetsar och glimrande tyger reflektera ljuset och göra artisterna synliga på långt håll i vaxljusets sken.
Under sommarmånaderna flyttades ofta teaterlekarna ut i slottsparken med totalteater som förvandlade omgivningarna till en förtrollad värld och kunde hålla på i veckor i sträck med tornerspel, musik, dans och pyroteknik.
Maskeradbalen och slutpunkt för en epok
Slutet av 1700-talet kom att bli en slutpunkt för en storslagen teaterepok i Sverige. Den 16 mars 1792 utsattes Gustav III för ett attentat på maskeradbalen i Operahuset och avled tretton dagar senare på Kungliga slottet.
Av de hundratals teaterkostymer som beskrivs i Gustav III:s bouppteckning har de flesta förstörts. De dräkter som bevarats är ett unikt kulturarv och där några idag finns i Kungliga Operans arkiv och andra kom Livrustkammarens samlingar, via hovteatern på Rosersbergs slott.
Utställningen pågår från 20 oktober 2023 och vidare under hela 2024.
Programverksamhet
I samband med utställningen erbjuder Livrustkammaren ett rikt utbud av program med föredrag och event med anknytning till 1700-talets teaterliv. Under hösten 2023 och under 2024 blir det bl a föredrag om teaterkostymer, aktiviteter för barn och unga och musikaliska tesalonger i samarbete med Kungliga Operan.
PRESSVISNING
Media inbjuds till pressvisning tisdag den 17 oktober kl. 9-11 i Livrustkammaren.
Samling i Livrustkammarens hörsal. Presentation av utställningen inleds i hörsalen av museichef Malin Grundberg.
Utställningen visas på museets entresolplan.
Föranmälan krävs. Hiss finns. Adress: Slottsbacken 3, Stockholm.
För mer information och anmälan till pressvisning, vänligen kontakta Maria Rosén, pressansvarig, Livrustkammaren. E-post: maria.rosen@shm.se, tel: 08-402 30 15.
Anmäl intresse för enskild intervju i förväg.
Läs mer:
Teaterkungen - Livrustkammaren
Tack till Confidencen
Presskontakt Livrustkammaren
Maria Rosén maria.rosen@shm.se 08-402 30 15
Presskontakt Kungliga Operan
Jenny Mattsson jenny.mattsson@operan.se 08-791 43 30