1. Start
  2. Drottning Katarina Jagellonica – INGEN UTOM DÖDEN - en monolog i Livrustkammaren.

Drottning Katarina Jagellonica – INGEN UTOM DÖDEN - en monolog i Livrustkammaren.

Året är 1577. Vi möter drottning Katarina Jagellonica på Stockholms slott. Hon har just förstått att hennes make Johan III gett order om att döda sin halvbror Erik. Katarinas liv har sedan barndomen i Polen kantats av död och maktintriger. Vi följer Katarina som omyndig kvinna, gemål, mor och drottning. En inblick i Vasadynastin, de grymma intrigerna – tidsandan och en drottnings livsvillkor.

Året är 1577 och vi möter drottning Katarina Jagellonica på Stockholms slott. Hon har just förstått att hennes make Johan III gett order om att döda sin halvbror Erik XIV.
Hennes känslor pendlar mellan lättnad och skuld. Katarinas liv har sedan barndomen i Polen kantats av död och maktintriger. Hon är nu 50 år. Vi följer Katarina som omyndig kvinna, gemål, mor och drottning – en livsresa genom lycka och sorg. Genom hennes ögon får vi en inblick i Vasadynastin, de grymma intrigerna, tidsandan och en drottnings livsvillkor. 

Maktspel med många dimensioner
- När jag nu gestaltar Katarina i Livrustkammaren fokuserar jag även på maktspel och händelser ur hennes liv som ägde rum här i Stockholm.
Jag har följt spåren efter henne från renässansens Italien till Polen och Sverige berättar Eva Mattsson, konstvetare och kulturproducent. Under resorna har jag letat nya källor, gjort stilanalyser, tagit bilder och spelat in ljud med anknytning till hennes liv. De samlade spåren bildar en återberättelse, ett nytt personligt porträtt. Jag vill experimentera med nya former att levandegöra historia på fortsätter Eva. De tidigare monologerna på Vadstena och Uppsala slott har gått för utsålda hus. 

Alliansgiftermål och maktretorik
Genom ”Ingen utom Döden” vill Eva Mattsson visa upp Katarina Jagellonica och hennes roll i svensk historia. Utan alliansgiftermålet med en polsk prinsessa hade Johan III, Gustav Vasas son, troligtvis aldrig blivit kung av Sverige. Också maktens retorik, hur den står i förhållande till människans väsen och hur makten är beroende av den maktlösa omgivningen för att upprätthålla och uppnå makt, anser hon är viktiga ämnen att lyfta. Det är sig likt än idag…

Kostymdrama med 2100 handbroderade pärlor
I monologen som Eva själv framför som Katarina Jagellonica befinner vi oss i samma tidsålder som Erik XIV och Elisabet I av England i utställningen "Maktspel - ett kostymdrama i Livrustkammaren". En tid fylld av maktintriger, kärlek, död och vackert arbetade kostymer. 

I den nyskapande föreställningen bär Katarina en tidsenlig dräkt i reproduktion av ett original från 1550-talet med 2 100 handbroderade pärlor. Katarinas egen berättelse med bilder och ljud som scenografisk inramning tar dig med på en resa i tid och rum där fakta möter fantasi.

Premiär lördagen den 5 april

5 april-11 maj:  Lördag och söndag kl 15
(Visas även den 26/4 kl 18.30, visas ej 3 maj.)

3 juli-10 augusti:
Torsdag, lördag och söndag kl 15



Performances in English
Thursday, Saturday and Sunday 16.30 from July 3 to August 10.



Pris:
Vuxna 160 kr (inkl. museientré)
Med rabattkortet Stockholmskortet: Vuxna 110 kr
Barn t o m 18 år 90 kr
Grupper, 10-50 personer: Vuxna 140 kr/person



Biljettbokning:
Telefon 08-402 30 30 (kl 9-12), lrk.bokning@lsh.se eller köps direkt i kassan i Livrustkammaren, Slottsbacken 3, Stockholm.

Mer information:
www.livrustkammaren.se
www.bringtolife.se



Drottning Katarina Jagellonica – INGEN UTOM DÖDEN - en monolog i Livrustkammaren.

Katarinor i symbios

Fotograf: David Torell
Temabild i symbois. Till höger del av porträtt av drottning Katarina Jagellonica. Konstnär Lucas Cranach den yngre, 1550-tal. Till vänster Eva Mattsson som drottning Kataraina. Visuell design Mattias Frisk.

Krage / drottning Katarinas dräkt

Fotograf: David Torell
Detaljer från replika av drottning Katarinas dräkt med 2100 handbroderade pärlor