1. Start
  2. Maktspel i Livrustkammaren - Game of Thrones möter Erik XIV och Elisabet I

Maktspel i Livrustkammaren - Game of Thrones möter Erik XIV och Elisabet I

Vad har den svenska 1500-talsregenten Erik XIV gemensamt med filmens Elisabet I och fantasykungen Joffrey Baratheon från TV-serien Game of Thrones? I vårens utställning MAKTSPEL – ett kostymdrama i Livrustkammaren möts historiska och fiktiva karaktärer. Det handlar om makt, våld och kärlek, och hur dagens populärkultur använder sig av det förflutna. Pressfrukost 12 mars kl. 9.30.
Vad har den svenska 1500-talsregenten Erik XIV gemensamt med filmens Elisabet I och fantasykungen Joffrey Baratheon från TV-serien Game of Thrones? I vårens utställning MAKTSPEL – ett kostymdrama i Livrustkammaren möts historiska och fiktiva karaktärer. Det handlar om makt, våld och kärlek, och hur dagens populärkultur använder sig av det förflutna.


Game of Thrones (HBO) är en av de senaste årens mest uppmärksammade tv-serier. Den utspelar sig i en fantasyvärld inspirerad av kläder, miljöer och händelser från flera sekler och geografiska platser. De Oscarsbelönade filmerna Elizabeth och Elizabeth: The Golden age är fiktion skapad i och för vår tid, men baseras på riktiga händelser i drottning Elisabet I av Englands liv. Erik XIV:s livshistoria är omgärdad av dramatik och myter. Han ansågs galen, gifte sig med sin frilla och lät brutalt mörda sina fiender. Ibland överträffar verkligheten fiktionen.

Dräkterna som burits av karaktärerna i Game of Thrones bär referenser till såväl renässansen som modern science fiction. Elizabeths vita Swarovskiklänning från Elizabeth: The Golden age har ingen historisk förlaga utan är skapad för att förstärka bilden av en självsäker drottning. Filmkostymerna visas nu för första gången i Sverige och presenteras tematiskt tillsammans med historiska highlights. Erik XIV:s kröningsmantel och den dräkt hans rival Erik Sture bar när han mördades på order av Erik XIV är några av få bevarade 1500-talsplagg i världen.

I slutet av utställningen finns ett rum dedikerat åt besökarnas egen upptäckarlust. Här kan du bland annat skapa din egen historiska ”selfie” genom att prova dräkter och accessoarer. Ett antal unika verk skapade av studenter från Konstfack utforskar hur textil och kläder kan kommunicera makt och status.

”I kampen om tronen vinner eller dör du”
Cersei Lannister, Game of Thrones

Pressvisning: 12 mars kl 9.30 i Livrustkammaren, Slottsbacken 3, Stockholm. 
Anmälan görs till press@lsh.se
Utställningsperiod: 14 mars 2014 till 4 januari 2015
Pressansvarig: Margareta Berglund Hamngren, press@lsh.se, 08 402 30 15
Scenografi/formgivning: Leo Thafvelin
Projektledare: Monica Sargren
Utställningsproducenter: Sofia Nestor & Malin Grundberg
Illustration: Beata Boucht
Grafisk formgivning: Charlotta Andersson

#maktspel i Livrustkammaren

Maktspel i Livrustkammaren - Game of Thrones möter Erik XIV och Elisabet I

Ett av få bevarade 1500-talsplagg - Erik Stures dräkt buren vid Sturemorden

Fotograf: Nationalmuseum
Erik Sture är förmodligen 19 år på detta porträtt i iförd de kläder som han två år senare kom att bära vid Sturemorden. Den unika dräkten som visas i utställningen är ett av få bevarade 1500-talsplagg. Den förvaras tillsammans med dräkten från fadern och den äldre brodern i Uppsala domkyrka. Dräkten är typisk för modet vid 1500-talets mitt. En reproduktion av porträttet visas i utställningen.

1500-talsregenten Erik XIV av Sverige

Fotograf: Nationalmuseum
ERIK XIV (1533–1578), kung av Sverige. Äldste son och arvtagare till Gustav Vasa.

Erik XIV:s friarporträtt till Elisabet I av England

Fotograf: Nationalmuseum
Erik XIV är här avbildad vid tiden för kröningen och porträttet skickades förmodligen till Elisabet I av England. Den förhoppningsfulle friaren presenterar sig som en modemedveten och maskulin furste klädd i en stel guldbroderad sammetsdräkt av senaste spanskt snitt, med blygdkapsel och åtsmitande silkesstrumpbyxor. Benen var ett tecken på manlig styrka – därav uttrycket ”spänna vaderna”.

Detalj av Erik XIV:s rustning

Fotograf: Erik Lernestål
Kung Erik XIV:s rustning är ett av Livrustkammarens mest spektakulära föremål. Den är översållad med bilder som anspelar på kampen om Östersjön och hans kommande seger över Danmark. Mytologiska figurer, fjättrade fångar, stridsscener och trofégrupper blandas med symboler för Sveriges rike och släkten Vasa. Rustningen är dekorerad av guldsmeden Eliseus Libaerts i Antwerpen.

Drottning Katarina Jagellonica – Ingen utom Döden. En monolog med Eva Mattson.

Fotograf: Mattias Frisk/Eva Mattson
Eva Mattsson, konstvetare och kulturproducent, framför i monologen ”Ingen utom Döden” i Livrustkammaren. I en originell gestaltning blandas drottningens berättelse om kärlek, makt och död med bildprojektioner och ljudupptagningar till en resa i tid och rum. I uppsättningen bär Katarina en tidsenlig dräkt i reproduktion av ett original från 1550-talet med 2 100 handbroderade pärlor.

Elisbet I, kröningsporträtt

Fotograf: ©National Portrait Gallery, London
Elisabet I:s kröningsporträtt framställer drottningen i en idealiserad dager. Kröningsdräkten av guld- och silvertyg hade varit halvsystern Maria I:s, men livet syddes om till Elisabet för att framhäva hennes figur. Kronan, spiran och äpplet symboliserar hennes kungliga värdighet. Kopia av okänd konstnär från ca 1600. Olja på duk. © National Portrait Gallery, London. Reproduktion.

Joffrey Baratheon i "Maktspel: Ett kostymdrama i Livrustkammaren"

Fotograf: Erik Lernstål
Den purpurröda sammetsrocken med mönster i guld väljs i TV-serien av Joffrey på grund av det maskulina mönstret. I dräkten blandas historiska referenser – jackan anspelar på renässansen, medan Joffreys krona är en öppen krona av medeltida snitt. Kostymdesign Michele Clapton. ©2014 Home Box Office, Inc. All rights reserved.

Erik XIVs rustning

Fotograf: Erik Lernstål
Kung Erik XIV:s spektakulära rustning är översållad med bilder som anspelar på kampen om Östersjön och hans kommande seger över Danmark. Mytologiska figurer, fjättrade fångar, stridsscener och trofégrupper blandas med symboler för Sveriges rike och släkten Vasa. På skölden tumlar greker och amasoner – kvinnliga krigare – runt i en våldsam strid. Livrustkammaren.

Erik XIV och Elisabet I i maktspel

Fotograf: Erik Lernestål
Swarovskiklänningen buren av Cate Blanchett i Elizabeth – The Golden Age. I bakgrunden en reprobild av Erik XIV:s friarporträtt till Elisabet I.´

Erik Stures dräkt från Sturemorden är ett av få bevarade 1500-talsplagg

Fotograf: Erik Lernestål
Den förvaras tillsammans med dräkten från fadern och den äldre brodern i Uppsala domkyrka. Dräkten är typisk för modet vid 1500-talets mitt. Den består av en höghalsad tröja och vida puffiga byxor – pluderhosor – av svart sammet och nu brun taft. En vit skjorta med krås kontrasterade ursprungligen mot den mörka dräkten. Sammet, taft, linnelärft. Uppsala domkyrka

Klänning buren av drottningen i "Elizabeth – The Golden Age"

Fotograf: Erik Lernestål @NBC Universal Archives & Collections
Gulgrön klänning med kappa buren av drottningen i Elizabeth – The Golden Age när hon besöker sin astrolog. Elisabet inser att det är omöjligt att som kvinna och furste ha ett privat (kärleks-) liv. Hon väljer att vara drottning. Filmens slutreplik är: ”Jag är er drottning. Jag är mig själv”. Kostymdesign Alexandra Byrne. NBC Universal Archives & Collections