Ärans riddare
En kort historia om föremål från Karl XI:s turnering 1672.
Skåda, konungen!
Den 17-årige Karl XI besteg tronen den 18 december 1672. Det solenna tillfället firades med flera dagars festligheter organiserade av arkitekten Nicodemus Tessin d.ä. och konstnären David Klöcker Ehrenstrahl. Festligheternas klimax var en karusell på Rännarbanan. Ehrenstrahl fick även uppgiften att föreviga händelserna. Hans teckningar överfördes till kopparstick av Georg Christoph Eimmart i Nürnberg och trycktes av Georg Eberdt i Stockholm. Trycken visar på karusellens glans; kvarlevorna finns i Livrustkammaren.
Tolv musiker bådade kungens ankomst. Sex av dem spelade på ett horn, en buccina, med drakhuvuden och vibrerande tungor. Två av hornen är ännu kvar i Livrustkammarens samlingar.
Karl XI red in i ”striden” under namnet ”Equitis Gloriae”, Ärans riddare. Som ett bevis på kungens makt omgavs han av ett flertal livvakter. Några bar på fasces, symboliska stänger snidade för att likna ett spöknippe med en yxa i mitten. En av dessa fasces har överlevt in i 2000-talet.
Ärans riddare
Kungens dräkt är, naturligtvis, i sin helhet sparad i Livrustkammaren. Bröstharnesket saknar litet av sin utsmyckning, men den förgyllda mässingen blänker fortfarande. Huruvida de saknade delarna har fallit av med tiden eller har stulits av souvenirjägare är osäkert.
Axelpansar
Över axlarna hade kungen två förgyllda lejonmaskaroner.
Insidan
Harnesket har en enkel insida som ursprungligen var klädd med tyg. Hålen för att fästa tyget är synliga längs harneskets kanter.
Så förgår jordens härligheter
De flesta föremål som användes vid Karl XI:s karusell är borta för alltid, förvandlade till historiskt damm. Karl XI:s regering började i full barock prakt. I historieböckerna är han däremot ofta beskriven som ”Gråkappan” med tanke på hans återhållsamma livsstil. Vilken bild är sann?