Ärans riddare

En kort historia om föremål från Karl XI:s turnering 1672.

Gravyr av riddare till häst med en trupp soldater i följe.
Karl XI som Ärans riddare. Livrustkammaren/SHM (Public Domain).

Skåda, konungen!

Den 17-årige Karl XI besteg tronen den 18 december 1672. Det solenna tillfället firades med flera dagars festligheter organiserade av arkitekten Nicodemus Tessin d.ä. och konstnären David Klöcker Ehrenstrahl. Festligheternas klimax var en karusell på Rännarbanan. Ehrenstrahl fick även uppgiften att föreviga händelserna. Hans teckningar överfördes till kopparstick av Georg Christoph Eimmart i Nürnberg och trycktes av Georg Eberdt i Stockholm. Trycken visar på karusellens glans; kvarlevorna finns i Livrustkammaren.

Gravyr av en samling människor med lurar.
Livrustkammaren/SHM (Public Domain).

Tolv musiker bådade kungens ankomst. Sex av dem spelade på ett horn, en buccina, med drakhuvuden och vibrerande tungor. Två av hornen är ännu kvar i Livrustkammarens samlingar.

Lur i form av en orm.
Foto: Helena Bonnevier, Livrustkammaren/SHM (CC BY-SA 3.0).

Ett skådespel

Karusellen var en i förhand uppgjord tävling med fyra kadriljer: Goterna, Turkarna, Polackerna och Övriga europeiska makter. Goterna, som uppfattades som svenskarnas förfäder och samtida med romarriket, var egenartat nog klädda i romerska dräkter. Förmodligen för att djurhudar och grovt ylle inte uppfattades lika elegant som blänkande mässingsharnesk och fladdrande standar.

Turneringen kretsade kring Karl XI, vilken, klädd som en romersk kejsare, lyckades ena polackerna och de övriga europeiska makterna mot turkarna.

Gravyr på soldater och riddare som tågar.

Karl XI red in i ”striden” under namnet ”Equitis Gloriae”, Ärans riddare. Som ett bevis på kungens makt omgavs han av ett flertal livvakter. Några bar på fasces, symboliska stänger snidade för att likna ett spöknippe med en yxa i mitten. En av dessa fasces har överlevt in i 2000-talet.

Mässingsfärgad hillebard.
Foto: Helena Bonnevier, Livrustkammaren/SHM (CC BY-SA 3.0).

Ärans riddare

Kungens dräkt är, naturligtvis, i sin helhet sparad i Livrustkammaren. Bröstharnesket saknar litet av sin utsmyckning, men den förgyllda mässingen blänker fortfarande. Huruvida de saknade delarna har fallit av med tiden eller har stulits av souvenirjägare är osäkert.

Guldfärgat bröstharnesk.
Kortärmad skjorta med guldpålägg på ärmarna.
Kungens tunika som han bar under harnesket är i sorgligt skick. Den har lagats flera gånger genom århundradena. Ursprungligen var den röd, men den röda färgen bleknar snabbt om den utsätts för ljus. Foto: Helena Bonnevier, Livrustkammaren/SHM (CC BY-SA 3.0).
Vita högklackade stövlar.
Stövlarna saknar all ursprunglig färg. Avsikten var att de skulle se romerska ut, men de var egentligen samtida till sitt utseende. Foto: Helena Bonnevier, Livrustkammaren/SHM (CC BY-SA 3.0).
Svärd med gyllene hantag.
Kungens svärd. På etsningen blir svärdet buret framför kungen. Foto: Helena Bonnevier, Livrustkammaren/SHM (CC BY-SA 3.0).
Guldfärgad, dekorativ hjälm.
Utan Ehrenstrahls bilder är det svårt att föreställa sig prakten i turneringsprosessionen när vi ser på föremålen idag. Foto av hjälmen: Helena Bonnevier, Livrustkammaren/SHM (CC BY-SA 3.0).

Så förgår jordens härligheter

Guldfärgad dekorativ romerskinspirerad rustning.
Kungens dräkt i sin helhet. Foto: Helena Bonnevier, Livrustkammaren/SHM (CC BY-SA 3.0).

De flesta föremål som användes vid Karl XI:s karusell är borta för alltid, förvandlade till historiskt damm. Karl XI:s regering började i full barock prakt. I historieböckerna är han däremot ofta beskriven som ”Gråkappan” med tanke på hans återhållsamma livsstil. Vilken bild är sann?

Ett urval av andra kungliga berättelser